marți, 22 mai 2012

Descentralizare curriculară autentică: un model




motto: "Comunismul este societatea care garanteaza prostia ca incremenire in proiect"
Gabriel Liiceanu, Despre limita


I. Argumentul modelului: transformarea de sistem

In opinia mea, unicul criteriu de validare a oricarui text de lege in domeniul educatiei, in acest moment, este transformarea profunda, de sistem, dintr-un motiv fundamental: acum, Romania este in filmul sau viitor, iar sistemul public al educatiei este “incremenit” in filmul sau anterior.

Orice alt text cu putere legislativa nu va face decat sa adanceasca discrepanta dintre timpul Romaniei Europene si timpul sistemului sau educational, denotand lipsa de viziune alimentata de incompetenta si/sau lipsa de buna-credinta si generand consecinte deosebit de toxice, pe termen lung, pentru societatea romaneasca.

De aceea, cred cu tarie ca momentul actual (ciclul politic 2012-2016) este imperios necesar sa aiba caracter istoric, deoarece ne ofera oportunitatea imensa a legiferarii corecte a celei de-a treia mari transformari a sistemului educational in 130 de ani de istorie moderna a Romaniei, dupa 1890-1900 (Spiru Haret) si, respectiv, 1948-1950 (reforma comunista).

Ca pozitionare de principiu, eu optez fara echivoc pentru un sistem educational autentic si echilibrat, descentralizat din punct de vedere curricular, managerial, financiar si de resurse umane la nivel de unitate scolara si comunitate locala, pentru un proces educational centrat pe valori, in beneficiul singurelor doua categorii de actori de importanta absoluta in orice scoala: elevii si profesorii.

Constat ca in actuala dezbatere publica pe tema Educatiei lipseste un model curricular menit sa-l inlocuiasca pe cel actual care este, in mod evident, depasit – iar faptul ca atat in gimnaziu, cat si in liceu elevii sunt obligati sa parcurga mult prea multe discipline in fiecare semestru (12, 13, 14, 15...) este, poate, aspectul cel mai acut, caruia eu nu i-am vazut formulata o solutie, deocamdata. Cu alte cuvinte, intrebarea careia ii dau un posibil raspuns acum este urmatoarea: cum pot studia elevii altfel la scoala? Iata cum!


II. Modelul propus

Premise:
• MECTS coordoneaza invatamantul preuniversitar, in parteneriat cu unitatile de invatamant, asigurand un raport echitabil si armonios intre nevoile curriculare de la nivel national si cele de la nivel local, pe principiul „curriculum la decizia elevului, din oferta scolii”
• Unitatile de invatamant liceal organizeaza examenul de admitere a absolventilor invatamantului gimnazial, potrivit standardelor si criteriilor proprii, stabilite de consiliile de administratie si consiliile profesorale, in parteneriat cu comunitatile locale.

In aceste conditii, principiile de proiectare a planurilor-cadru de invatamant sunt urmatoarele:

  • educarea la elevi a deprinderii de a decide si a-si asuma costurile si consecintele deciziilor luate in privinta alegerii disciplinelor de studiu „evaluate”, prin stabilirea unui raport echitabil intre numarul disciplinelor obligatorii si numarul disciplinelor la alegerea elevilor, din ofertele scolilor, cu scaderea progresiva a proportiei disciplinelor obligatorii catre anii terminali ai invatamantului liceal;
  • alocarea, pentru disciplinele „evaluate”, a unui numar de maxim 20 de ore pe saptamana la invatamantul primar si maxim 30 de ore pe saptamana pentru invatamantul gimnazial, respectiv liceal.
  • parcurgerea unui numar redus de discipline evaluate in fiecare semestru scolar – de exemplu, intre 6-8, in functie de nivelurile invatamantului scolar;
  • alocarea unui numar de ore pe saptamana aproximativ egal pentru fiecare disciplina evaluata – de exemplu, intre 3-5 ore saptamanal;
  • stabilirea unui efectiv minim de 10-12 elevi pentru desfasurarea pe grupe a unora dintre disciplinele la alegerea elevilor;
  • parcurgerea, la alegere, a unui numar de discipline neevaluate, din ofertele scolilor – de exemplu, 2-4 discipline semestrial, in afara programului obligatoriu. 
  
Prin discipline "evaluate" inteleg disciplinele ale caror evaluari intra in calculul mediilor semestriale / anuale
Exemplul 1. Invatamant liceal: orar saptamanal cu 8 discipline evaluate semestrial (disciplinele D1-D6 – 4 ore/saptamana; disciplinele D7-D8 – 3 ore/saptamana; TOTAL ore / saptamana: 30)

                luni           marti         miercuri            joi            vineri
ora 1         D1            D7            D5                    D3            D1
ora a 2-a   D2            D8            D6                    D4            D2
ora a 3-a   D3            D1            D7                    D5            D3
ora a 4-a   D4            D2            D8                    D6            D4
ora a 5-a   D5            D3            D1                    D7            D5
ora a 6-a   D6            D4            D2                    D8            D6

Si iata un exemplu de proportii echitabile, in opinia mea, intre disciplinele obligatorii (curriculum national) si, respectiv, cele la decizia elevilor, din oferta scolii:
• clasa a IX-a: 5 discipline obligatorii + 3 discipline la decizia elevului
• clasa a X-a: 4 discipline obligatorii + 4 discipline la decizia elevului
• clasa a XI-a: 4 discipline obligatorii + 4 discipline la decizia elevului
• clasa a XII-a: 3 discipline obligatorii + 5 discipline la decizia elevului

Exemplul 2. Invatamant gimnazial: orar saptamanal cu 7 discipline evaluate semestrial (disciplinele D1-D4 – 4 ore/saptamana; disciplinele D5-D7 – 3 ore/saptamana; TOTAL ore / saptamana: 25)


                luni           marti         miercuri            joi            vineri
ora 1         D1            D6            D4                    D2            D7
ora a 2-a   D2            D7            D5                    D3            D1
ora a 3-a   D3            D1            D6                    D4            D2
ora a 4-a   D4            D2            D7                    D5            D3
ora a 5-a   D5            D3            D1                    D6            D4

Si iata un exemplu de proportii echitabile, in opinia mea, intre disciplinele obligatorii (curriculum national) si, respectiv, cele la decizia elevilor, din oferta scolii:
• clasa a V-a: 5 discipline obligatorii + 2 discipline la decizia elevului
• clasa a VI-a: 5 discipline obligatorii + 2 discipline la decizia elevului
• clasa a VII-a: 4 discipline obligatorii + 3 discipline la decizia elevului
• clasa a VIII-a: 4 discipline obligatorii + 3 discipline la decizia elevului

Exemplu de set de 4 "discipline obligatorii", valabil si pentru gimnaziu si pentru liceu: limba si comunicare; istoria-geografia Romaniei; matematici aplicate; educatie fizica.


III. Analiza modelului: puncte tari

In opinia mea, principalele puncte tari ale modelului propus sunt urmatoarele:
  • elevii, in mod autentic, devin protagonistii principali ai demersului educational;
  • pune in fapt, in mod autentic, principiul descentralizarii curriculare la nivelul unitatii de invatamant;
  • elevii parcurg mult mai putine discipline evaluate in fiecare semestru – este una din cele mai acute dureri ale actualului model curricular preuniversitar
  • disciplinele evaluate au un numar comparabil – si suficient – de ore pe saptamana
  • elevii pot opta si pentru discipline "neevaluate" (in sensul ca notele la aceste discipline nu intra in calculul mediilor semestriale)
  • in fiecare semestru, elevii parcurg o combinatie echitabila de discipline obligatorii si discipline la alegerea lor, din oferta scolii
  • elevii invata sa opteze si sa-si asume consecintele deciziilor care ii privesc direct
  • inceteaza existenta "claselor-plutoane", cu dinamica interna blocata pe cicluri de invatamant (aproximativ aceiasi 25-30 colegi de clasa, dintr-a V-a A, B, C... pana intr-a VIII-a A, B, C... si, respectiv, dintr-a IX-a A, B, C... pana intr-a XII-a A, B, C...); acestea se inlocuiesc cu grupele / clasele constituite pe discipline, cu dinamica semestriala (aceiasi 25-30 colegi la disciplinele obligatorii; alti minimum 9-11 colegi diferiti, la disciplinele la alegerea elevilor, din oferta scolii) – ceea ce reprezinta un model mult mai adecvat realitatii societatii actuale, cu contexte mult mai deschise si mai rapid schimbatoare in privinta echipelor de lucru;
  • in fine, dispar profilurile "umanist" si "real" – acum ele sunt intretinute in mod artificial si constrang, in loc sa ajute la o dezvoltare reala a adolescentilor, potrivit aspiratiilor proprii, descoperite in ritmul specific al fiecarui elev in parte.

IV. Reflectii finale

Modelul propus poate avea vulnerabilitati – dar vulnerabilitatile au, la randul lor, solutii, daca le abordam deschis, proactiv, cu buna-credinta. Totodata, insa, cred ca este deasupra oricarui dubiu ca o asemenea varianta de solutie transforma in mod semnificativ dinamica interactiunii dintre elevi si profesori, in timpul si spatiul educational, punand in fapt principiul descentralizarii curriculare.

Incepand cu anul 2006, am analizat in extenso aceasta varianta de solutie la problema descentralizarii curriculare autentice in numeroase traininguri de leadership educational pe care le-am desfasurat cu sute de oameni ai scolii – profesori, directori, inspectori, lideri de sindicat, elevi, studenti, jurnalisti – dar si reprezentanti ai mediului de afaceri, sub cele mai diverse auspicii: Ministerul Educatiei, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Casa Corpului Didactic a Municipiului Bucuresti, Federatia Sindicatelor din Invatamant "Spiru Haret", Institutul Aspen Romania, Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania, consortiul IRSCA-EDUGATE, saptamanalul "Tribuna Invatamantului", trainigurile corporatiste etc.

Perceptia generala asupra modelului propus a fost, dominant, una lucid-pozitiva, temerile sau retinerile tinand indeosebi de caracterul sau de noutate si, in consecinta de nevoia "schimbarii mentalitatii" – aspecte cu care sunt intrutotul de acord si in zona carora pot contribui constructiv, sprijinind direct sau facilitand procese.

Doresc sa accentuez un aspect esential, rezultat din discutiile cu specialistii si responsabilii din domeniu: aceasta solutie nu presupune disponibilizari de personal, ci perfectionare si reconversie profesionala, fapt ce aduce in discutie un alt proiect transformational, respectiv o strategie noua de dezvoltare a resursei umane in educatie, pornind de la formarea initiala pe filiera didactica si continuand cu optiuni moderne de cariera, la indemana personalului didactic.

Astept cu mult interes feedback-ul celor preocupati de subiect, cu cateva sugestii de civilitate:
  • va reamintesc respectuos ca pozitionarea mea in conversatie porneste, principial, de la nevoia transformarii fundamentale, istorice, a educatiei in Romania;
  • va adresez rugamintea respectuoasa sa inlocuiti comentariile de tip "modelul e gresit!" cu analiza de tip "cu acest model nu sunt de acord!", oferind argumente și solutii alternative;
  • in fine, va adresez rugamintea respectuoasa sa focalizati comentariile pe solutii constructive care, in opinia dumneavoastra, adauga valoare solutiei propuse; mai specific, va invit sa faceti o analiza de tip "puncte tari; puncte slabe; SOLUTII LA PUNCTELE SLABE".

vineri, 18 mai 2012

C.N. "Mircea cel Bătrân" Rm. Vâlcea: IB-DP, în acţiune (studiu de caz)



Profesorii de Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân" Rm. Vâlcea se pregătesc pentru Bacalaureat Internaţional

prof. dr. Arişanu Ana Maria

Managerul proiectului POSDRU/19/1.3/G/26145, “Profesori în societatea cunoaşterii”
Coordonator Bacalaureat Internaţional – Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân" Rm. Vâlcea



La un prim contact cu sintagma Bacalaureat Internaţional, părerile pot fi confuze. Pe de o parte te poţi gândi la o oportunitate, la progres, la un pas spre globalizare, iar pe de pe altă parte îţi vin în minte, numele mai multor tineri care, fără a avea o diplomă de bacalaureat internaţional au studiat la mari universităţi din lume.


Bacalaureat Internaţional (www.ibo.org) este în realitate mult mai mult decât pare a fi, reprezintă o altă abordare a modului de învăţare, complet diferit de cele clasice, axându-se pe formarea practică şi ştiinţifică a elevului pentru viitor, încurajându-l să-şi dezvolte aptitudinile şi să-şi manifeste creativitatea, gândirea critică, independenţa în învăţare. Este un sitestem profund, complet, care educă mintea dar şi sufletul, prin dezvoltarea unor valori ca: responsabilitatea, integritate, empatie, compasiune echilibru intelectual, fizic şi emoţional sau învăţarea din propriile experienţe.

În România există doar 2 şcoli care au în portofoliu Bacalaureat Internaţional, respectiv American International School şi Mark Twain International School, ambele şcoli private şi ambele în Bucureşti. La 15 iunie 2009, Colegiul Naţional “Barbu Ştirbei” din Călăraşi a devenit prima şcoală de stat acreditată să ofere Diploma Programme, dar procesul nu este încă lansat, din motive independente de liceul menţionat.

Imbogăţirea ofertei educaţionale cu Bacalaureat Internaţional-Diploma Programme reprezintă un deziderat pentru Colegiul Naţional "Mircea cel Bătrân" din Rm. Vâlcea, etapele parcurse până în prezent fiind următoarele:

Martie 2008 - am trimis formularul de interes, având Fundaţia Codecs pentru Leadership ca facilitator de proces

Aprilie 2008 - am trimis Formularul A în vederea obţinerii statutului de şcoală candidat, având ca sponsor Siveco România pentru taxa de 1.692,00 GBP

Iunie 2008 - am devenit şcoală candidat pentru Diploma Programme

Decembrie 2008 - am depus cererea de finanţare pentru proiectul POSDRU "Profesori în societatea cunoaşterii", prin care am obţinut o finanţare de 878.284 lei, (fără TVA) pentru dezvoltarea resurselor umane din CNMB

Aprilie 2009 - întreaga echipa a efectuat o vizită de studiu de 2 zile la American International School of Bucharest, scoală ce ofera elevilor săi Diploma Programme încă din 2000.

Martie 2012 - întreaga echipa a efectuat o vizită de studiu de 2 zile la Mark Twain International School, scoală ce ofera elevilor săi Diploma Programme din 2008

 August 2010-Iulie 2012 - implementăm proiectul POSDRU Profesori în societatea cunoaşterii ce are ca obiectiv, printre altele, compatibilizarea sistemului educaţional românesc cu sistemele europene.

"Profesori în societatea cunoaşterii" este un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane în valoare de 878.284,00 lei fără TVA, cofinanţarea de 2% fiind asigurată de Primaria Rm. Vâlcea. Dezvoltarea competitivităţii profesorilor în vederea adaptării la cerinţele educaţionale specifice societăţii cunoaşterii reprezintă Obiectivul general al acestui proiect.

După cum scriam şi în cererea de finanţare, ne aflăm în plin proces de acreditare a şcolii, pentru a oferi elevilor noştri programul Bacalaureat Internaţional ca alternativă educaţională în învăţământul public preuniversitar din România.

Participarea profesorilor la atelierele de lucru organizate de International Baccalaureate este o condiţie obligatorie pentru acreditarea unei şcoli. Organizaţia International Baccalaureate organizează atât ateliere tradiţionale ce necesită o deplasare de 3-5 zile, cât şi ateliere online.

Până în prezent, în cadrul proiectului Profesori în societatea cunoaşterii au fost 13 participări la ateliere de lucru Bacalaureat Internaţional, respectiv:

1. Prof. Adrian Luca - An introduction to teaching IB DP Economics (online)

2. Prof. Cristina Goran - Teaching IB DP Chemistry (online)

3. Prof. Ana Maria Arişanu - Computer Science (Bruxelles)

4. Prof. Roxana Aron - Mathematics HL (Higher Level) - Bruxelles

5. Prof. Mirela Maria Tamaş - Geography, putting the course together (online)

6. Prof. Floriana Alexandru Gruia - Language B Generic (Bruxelles)

7. Prof. Antonia Haller - Information Technology in a Global Society (online)

8. Prof. Antonia Haller - CAS (Creativity, Action, Service) - Paris

9. Prof. Pătrulescu AnemonaLanguage A and Literature (New Curriculum) (online)

10. Prof. Emil PădureţuTeaching IB DP Design Technology (online)

11. Prof. Andreea BecaTheory of Knowledge (online)

12. Prof. Marcela BarbuLanguage Ab Initio (New Curriculum) – online

13. Prof. Irina IriţoiuLanguage B (New Curriculum) – online

Pentru perioada imediat următoare avem confirmarea înscrierii la alte 3 ateliere de lucru:

Prof. Ana Maria ArişanuIntroduction to the Diploma Programme (online)

Prof. Tatiana MărăndiciTeaching IB DP Physics (online)

Prof. Daniela ConeaAn Introduction to Teaching IB DP Theatre Arts (online)

Dacă în 2009 am efectuat o vizită de studiu la Şcoala Americană, în 2012 am avut ocazia să avem un schimb de experienţă cu colegii noştri de la Mark Twain International School.

A fost o experienţă extrem de interesantă şi am clarificat multe aspecte legate de acest sistem. Marele avantaj faţă de vizita la Şcoala Americană este că la Mark Twain profesorii sunt români şi, înainte de a fi profesori în sistemul Bacalaureat Internaţional, au fost profesori la şcoli publice din România, prin urmare comunicarea a fost mult mai eficientă. Cheltuielile legate de deplasare, cazare şi masă au fost efectuate din bugetul proiectului POSDRU/19/1.3/G/26145, “Profesori în societatea cunoaşterii”.

În acest moment, aşteptăm un cadru legislativ care să ne permită implementarea Bacalaureatului Internaţional în şcoli publice.




duminică, 12 februarie 2012

LMT, 2002-2012: ZECE, la puterea ZECE MII!...


























Pe 11 februarie 2012, Programul de educaţie alternativă în arta de a conduce "LIDERII MILENIULUI TREI" (pe scurt, Programul LMT) a împlinit zece ani de prezenţă continuă pe piaţa programelor educaţionale preuniversitare din România. În ziua de luni, 11 februarie 2002, în prezenţa ambasadorului Marii Britanii la Bucureşti, E.S. Richard Ralph, şi a directorului British Council, dl Stephan Roman, a avut loc lansarea oficială a Programului LMT la Colegiul Naţional "Mihai Viteazul" Bucureşti, printr-o sesiune deschisă pe care am susţinut-o cu o grupă de elevi-cursanţi participanţi la faza-pilot a programului. Simultan, pilotarea s-a desfaşurat în:

Bucureşti - Şcoala Superioară Comercială "N. Kretzulescu"; C.N. "I.L. Caragiale"; C.N. "Mihai Eminescu"; Lic. Arte Plastice "N. Tonitza"; C.N. "Gh. Şincai"

Braşov - C.N. "Dr. I. Meşotă"

Brăila - C.N. "Dr. Gh. Murgoci"

Câmpina - C.N. "N. Grigorescu"

Constanţa - C.N. "Mircea cel Bătrân"

Rm. Vâlcea - C.N. "Al. Lahovary"

Timişoara - C.N. "Bănăţean"

În cei zece ani, peste zece mii de tineri - care au lucrat cu sute de profesori în zeci de şcoli şi licee din România - au absolvit module ale Programului LMT, validând şi consacrând, în timp, valoarea brandului educaţional "Liderii Mileniului Trei", ca Şcoală de Joburi şi Networking, dar, mai ales, ca Şcoală de Valori şi Caractere: ZECE, la puterea ZECE MII!...

Tuturor celor care au dat viaţă proiectului - începând cu omul excepţional care este dna Liliana Cristian - le cer respectuos îngăduinţa să le transmit public preţuirea şi gratitudinea mea, dincolo de marginile omeneşti ale cuvintelor pe care le-aş putea rosti, cu excepţia unuia singur, de valoare absolută: MULŢUMESC!

vineri, 20 ianuarie 2012

APEL PENTRU ADEVĂRATA SCHIMBARE!

României i-a fost furată șansa prosperității prin muncă și talent.

României i-au fost furate libertățile în numele austerității și așa-zisei stabilități economice.

României i-a fost furat viitorul, milioane de români fiind siliți nevoiți să muncească în străinătate.

României i-a fost furat prezentul din cauza politicilor fără sens, care nu creează oportunități pentru cetățeni, pentru comunitățile locale și pentru sectorul privat.

României i-a fost furată solidaritatea, fiind împărțită în angajați și angajatori, pensionari și tineri, distrugând fibra socială și morală, corupând elite și subordonând instituții.

României i-a fost furată demnitatea, condamnând o țară întreagă la sărăcie și divizare.

Ne-au furat speranța şi încrederea, ne-au batjocorit în numele unei politici care nu ne slujește și pe care nu vrem să o mai slujim.

Ne-au furat şi ne-au batjocorit până când o mână de oameni curajoşi a ieşit în stradă pentru a le spune tuturor: Ajunge!

Acum, mii de români cer, în stradă, în toată ţara, Schimbare. Acum este momentul Adevăratei Schimbări.

O Schimbare Adevărată, care să șteargă cu buretele 22 de ani de minciună, furt, parvenire, ipocrizie și impostură.

O Schimbare Adevărată, care să mobilizeze românii și să alunge toți profitorii, clienții și impostorii politici.

O Schimbare Adevărată, care să măture o clasă politică lașă, incompetentă, înstrăinată de nevoile cetățenilor și de glasul românilor.

O Schimbare Adevărată, care să însemne un nou mod de a face politică și care să pună, pentru prima dată în 22 ani, aleșii la picioarele alegătorilor.

Adevărata Schimbare este amplă şi profundă și începe cu gestul firesc și personal de a ne lua țara înapoi.

Nu este suficientă înlocuirea unui om cu altul, oricât de rău ar fi unul și oricât de bun ar fi altul.

Nu este suficientă înlocuirea unui Guvern cu altul sau a unui partid cu altul.

Adevărata Schimbare înseamnă profesionalism, competență, meritocraţie, depolitizare și respect pentru cetățean peste tot unde se cheltuie banul românilor.

Adevărata Schimbare înseamnă o politică economică națională, care să ne permită să fim o țară dezvoltată și nu o colonie economică nefrecventabilă.

Adevărata Schimbare înseamnă implicarea profesioniştilor şi a unei noi generaţii în viaţa publică şi, da, în politică.

Adevărata Schimbare înseamnă o cruciadă împotriva corupţiei, tratând cauzele și nu doar efectele. Un stat grav bolnav nu poate fi tratat cu comprese cu apă rece.

Adevărata Schimbare înseamnă punerea împreună a elitelor profesionale din țară și din străinătate, în slujba unui nou proiect național.

Adevărata Schimbare înseamnă eficiență și pragmatism, iar nu ideologii desuete şi vorbe de lemn.

Adevărata Schimbare înseamnă o nouă politică cu noi politicieni, iar nu rotirea la putere a vechilor și insuportabilelor năravuri.

În curaj şi în responsabilitate stă șansa Adevăratei Schimbări.

Este vremea schimbării! Este timpul ca profesioniştii să facă pasul în faţă şi să-şi asume această misiune!

Împreună, putem să ne luăm ţara înapoi! Nu putem să-i lăsăm pe slujitorii unor interese mărunte să ne reprezinte ca popor, ca națiune, ca oameni onești, muncitori și cu un bun-simț de care s-a profitat însă peste măsură.

Vă chemăm să ne fiți alături și să vă alăturați adevăratei schimbări, să fiți santinelele libertății și democrației reale în România!

În Piaţa Universităţii şi pe străzile din toată România, este datoria noastră de onoare să acţionăm, pentru a ne asigura că nu ne este furată din nou ţara, că impostorii puterii nu sunt înlocuiți cu marionetele opoziției!

Nu cerem decât un singur lucru: oamenii potriviți să ajungă în locul potrivit, profesioniștii să revendice și să preia politica și guvernarea.

miercuri, 21 decembrie 2011

Eu, în 2012: "PROTESTATARUL"



PROTEST CIVIC PENTRU CURRICULUM
- scrisoare deschisă -


Destinatari: ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului

secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, M.E.C.T.S.

directorul general, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar

directorul general, Direcţia Generală Educaţie şi Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii

directorul general delegat, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei


motto:

"Când nu vom mai putea răbda,

Când foamea ne va răscula,

Hristoşi să fiţi, nu veţi scăpa

Nici în mormânt!"

George Coşbuc, Noi vrem pământ

(http://www.romanianvoice.com/poezii/poezii/pamant.php )

"Mohamed suffered a lot. He worked hard. But when he set fire to himself, it wasn't about his scales being confiscated. It was about his dignity."

— Mannoubia Bouazizi, Tunisia

(http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2101745_2102132,00.html )


Pentru tot ceea ce a însemnat contribuţia sa la schimbarea lumii în care trăim (Piaţa Tahrir, dar şi fenomenul “indignados”, dar şi mişcarea global-virală “Occupy!...”) prestigioasa publicaţie “TIME” a desemnat “protestatarul” drept persoana anului 2011 în lume – „PROTESTATARUL”, ca purtător simbolic de mesaj al nevoii de funcţionare a societăţii şi instituţiilor publice ale acesteia pe baza valorilor fundamentale precum democraţia, statul de drept, transparenţa, competenţa, curajul, onestitatea, tăria de caracter, şi toate celelalte.

Dacă vă interesează, puteţi citi aici argumentele pentru care, în viziunea publicaţiei “TIME”, “protestatarul” este persoana anului 2011 în lume: http://www.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2101745_2102132_2102373,00.html #ixzz1ghGgYFdu.


În 2012, eu sunt „PROTESTATARUL”. Forma mea de protest este PROTESTUL CIVIC, iar ţinta este cât se poate de specifică: incompetenţa, impostura şi încremenirea în proiect inacceptabile ale instituţiilor şi persoanelor care au obligaţia să pună în fapt TRANSFORMAREA CURRICULARĂ AUTENTICĂ în învăţământul preuniversitar din România. Nu vreau să ştiu cine sunteţi, cu nume şi prenume, şi nu mă interesează foarte tare. Dar vă acuză direct, fără drept de apel faptul că, după aproape un an de la intrarea în vigoare a Legii Educaţiei Naţionale, profesorii, elevii, părinţii, opinia publică în general nu au deja la dispoziţie, ca instrument de lucru pentru anul şcolar 2012-2013 (necum pentru analiza şi feedback-ul atât de necesare într-o întreprindere de asemenea anvergură şi importanţă!...) parametrii celui mai important proiect al transformării de sistem a Educaţiei. Nimic nu vă dă dreptul să jucaţi la ruleta prostiei şi relei-credinţe soarta pe termen strategic a acestei ţări, motiv pentru care veţi avea în persoana mea pe cel mai virulent „PROTESTATAR” pe care vi l-aţi putut imagina vreodată.

Aveţi nevoie de modele curriculare? Iată unul la vedere, cu impact demonstrat - în vigoare din 2004. Nume de cod - “FINLANDA”:

http://www.oph.fi/english/publications/2009/national_core_curricula_for_basic_education

http://www.oph.fi/download/47671_core_curricula_basic_education_1.pdf

http://www.oph.fi/download/47675_POPS_net_new_2.pdf

http://www.oph.fi/download/47672_core_curricula_basic_education_3.pdf

http://www.oph.fi/download/47673_core_curricula_basic_education_4.pdf

http://www.oph.fi/download/47674_core_curricula_basic_education_5.pdf

http://www.oph.fi/download/132551_amendments_and_additions_to_national_core_curriculum_basic_education.pdf

De ce respectivul curriculum are putere de benchmark? Iată de ce:

http://www.businessinsider.com/finland-education-school-2011-12

Sau NU VĂ PASĂ, pur şi simplu?!... Plecaţi, atunci! Daţi-vă demisiile şi ascundeţi-vă repede-repede!... Sunt destui cărora le pasă şi care chiar ştiu ce au de făcut, slavă-domnului!...


De ce în 2012 eu vă sunt "PROTESTATARUL" cel mai acerb cu putinţă?

Deoarece ROMÂNIA PE BUNE ÎNCEPE CU ŞCOALA PE BUNE. Adică, deoarece transformarea autentică a societăţii începe, în mod obligatoriu, cu transformarea istorică a Şcolii ca sistem. Educaţia este, de departe, proiectul public numărul 1 în România. Miza este succesul sau eşecul României în lumea în care trăim, iar focalizarea complexă, şi de lungă durată, a ţării noastre pe transformarea profundă a Educaţiei pe toate palierele sale, într-o manieră fără precedent din 1989 încoace, reprezintă condiţia critică pentru dezvoltarea durabilă a ţării în care trăim. Transformarea curriculară autentică este, în acest moment, proiectul cel mai urgent şi important al transformării de sistem a Educaţiei în România. Şi de acest proiect fundamental nu aveti voie să vă bateţi joc, aşa cum faceţi acum.

Să vă fie frică de judecata istoriei!


Marian STAŞ

Bucureşti, 21 decembrie 2011


Addendum

http://scoala-pe-bune.blogspot.com/2011/01/len-2011-vs-pact-2007-no-comment.html

http://scoala-pe-bune.blogspot.com/2011/07/din-nou-despre-bacalaureatul.html

http://scoala-pe-bune.blogspot.com/2011/08/ib-ce-inseamna-ce-contine-de-ce-merita.html

http://scoala-pe-bune.blogspot.com/2011/09/proiect-romania-pe-bune-conversatie.html

http://scoala-pe-bune.blogspot.com/2011/10/curat-murdar-garantat-vanghelie.html

marți, 4 octombrie 2011

Curat murdar. Garantat Vanghelie




Acesta este un gest civic. A tăcea acum înseamnă a consimţi, laş, la un demers politic impardonabil, greu de calificat în cuvinte decente, care mie îmi transmite două semnale de o gravitate ieşită din comun. De aceea, acum am decis să nu tac. Şi cum binecunoscuta replică pusă de nenea Iancu în rostirea perfăcut-slugarnică, în fond perfidă, a lui Pristanda, pe care am folosit-o în titlu, nu transmite încă suficient de tranşant ceea ce simt, o explicitez printr-un verb făcut celebru de Émile Zola, în 1898:


ACUZ!



I. Pe cine acuzi tu, domnule?!...


Iată pe cine – cu nume şi prenume, direct de la sursă (http://www.cdep.ro/proiecte/2011/500/30/7/pl727.pdf):


deputat PSD: Dumitrescu Cristian-Sorin


senatori PSD: Andronescu Ecaterina, Arcaş Viorel, Belacurencu Trifon, Bota Marius Sorin-Ovidiu, Chelaru Ioan, Coca Laurenţiu Florian, Constantinescu Florin, Cordoş Alexandru, Corlăţean Titus, Crăciun Avram, Daea Petre, Găină Mihăiţă, Lazar Sorin Constantin, Mang Ioan, Marcu Gheorghe, Mardare Radu Cătălin, Marian Valer, Mitrea Miron Tudor, Mîrza Gavril, Moga Nicolae, Nicula Vasile Cosmin, Prunea Nicolae Dănuţ, Rotaru Ion, Saghian Gheorghe, Savu Daniel, Sârbu Ilie, Severin Georgică, Silistru Doina, Şova Dan Coman, Tămagă Constantin, Ţuţuianu Adrian, Valeca Şerban Constantin, Vasilescu Lia Olguţa, Voicu Cătălin



II. De ce te legi de noi, domnule?!...


Iată de ce – negru pe alb, tot direct de la sursă (http://www.cdep.ro/proiecte/2011/500/30/7/pl727.pdf):


Pl-x nr. 537/2011 · Propunere legislativă privind modificarea alin. (1) al art.77 din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011


La art. 77, după alin. 1, se introduc următoarele aliniate:


11. Absolvenţii învăţământului liceal cu diplomă de absolvire şi media de absolvire cel puţin nota 7 care nu au promovat examenul de bacalaureat au dreptul să urmeze în universităţi, în condiţiile aprobate de Senatele universitare, un an pregătitor, potrivit programelor de studii de licenţă, organizate legal în universitate, şi programei de bacalaureat.


12. Senatul universitar stabileşte condiţiile de înscriere şi de finanţare a studiilor în anul pregătitor.


13. Absolvenţii anului pregătitor care promovează şi examenul de bacalaureat pot beneficia de echivalarea totală sau parţială a studiilor efectuate în anul I al programului de licenţă şi pot continua studiile, în condiţiile stabilite de Senatul universităţii.


[…]


17. Statul susţine financiar absolvenţii de liceu care se încadrează în prevederile alin. 11 şi 16 cu o finanţare corespunzătoare, cel puţin la nivelul ajutorului de şomaj.²



Pentru mine, două sunt conotaţiile letale ale setului de enunţuri de mai sus:



  • prima – la vedere, pe text: ucide retroactiv, cu puterea legii, valoarea de fond a ²pragului păşit², a accederii în universităţi pe bază de merit autentic, onest, câştigat în primul rând prin convenţia instituită actualmente tot de lege, a promovării examenului naţional de bacalaureat; această anti-logică torsionată violent, a ierarhiilor de valori trântite de pământ şi făcute praf dintr-un condei, este cu atât mai toxică deoarece ea permite, perfid şi fundamental malonest, continuarea studiilor de licenţă cu startul furat pe faţă, la vedere; mai mult, consfinţeşte, tot cu puterea legii, mesajul pervers că şi cu şi fără bac promovat, tot aia e – dă-le-n mă-sa de şcoală adevărată, şi de muncă adevărată, şi de merite adevărate, şi dă-i în mă-sa pe-ăştia cu şefii lor de promoţie şi cu olimpicii lor şi cu tot neamul lor care îndrăznesc să înveţe pe bune, îi facem din lege, lasă că şi pe banii statului!… lugubru peisaj kafkian: urât... urât!...

  • a doua – poate, chiar mai periculoasă decât cea deja semnalată: ilustrează şi confirmă periculos avertismentul lansat în 1797-98 de Francisco Goya, prin titlul unuia din celebrele sale Capricii: ²somnul raţiunii naşte monştri²; dacă arbitrariul, sau incompetenţa, sau interesul politic brutal, sau prostia pură şi simplă investite cu putere aleasă prin vot au forţa să producă astfel de enunţuri ce riscă să devină literă de lege, atunci am motive să pun serios la îndoială buna-credinţă a acestor ²legislatori² faţă de valoarea publică pe care au jurat să o servească, onest şi competent; chiar doresc să trag un semnal de alarmă puternic, cu speranţa că răspunsul civic corect va fi suficient de puternic pentru a stinge acest incipient gest politic nefericit.

III. Cum îţi permiţi să te legi de noi?!... Cine te crezi tu, domnule?!...


Iată cine mă cred.


Am absolvit, în 1980, Liceul ″Fraţii Buzeşti″ din Craiova. Am fost şeful promoţiei acelui an, împreună cu un bun coleg şi prieten. Media generală: peste 9,90.


Am absolvit trei instituţii de învăţământ superior: Academia Tehnică Militară; Universitatea din Bucureşti; Universitatea Harvard din S.U.A. Din prima instituţie am ieşit inginer de calculatoare, ca şef al promoţiei specialităţii mele. Tot aici am primit titlul de doctor inginer, în fiabilitate software. De la a doua instituţie am obţinut o licenţă în matematică-informatică. În fine, de la cea de-a treia instituţie am primit titlul de Master in Public Administration, cu specializare în management strategic şi leadership. În România, am predat cursuri la Academia Tehnică Militară, Colegiul Naţional de Apărare, Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative şi Universitatea din Bucureşti. În S.U.A., din 2000 predau cursuri de matematici aplicate în politici publice în programul de vară de la John F. Kennedy School of Government, Universitatea Harvard. Tot Universitatea Harvard mi-a acordat, în 1999, o diplomă de excelenţă pentru felul în care am fost dascălul studenţilor mei (am predat un curs de matematică la Harvard College, ca Teaching Fellow, în semestrul I al anului academic 1998-1999), pe baza evaluărilor finale ale acestora. Procentul celor care primesc în fiecare semestru această recunoaştere este de 3-5% din numărul total al celor care desfăşoară activităţi de predare. Am publicat articole. Am publicat, am îngrijit şi am prefaţat cărţi.


De zece ani coordonez un program educaţional extracurricular, care oferă elevilor de şcoală generală şi liceu oportunitatea de a-şi forma aptitudini şi atitudini de lideri, practicând comunicarea şi lucrul în echipă, negocierea pentru soluţionarea conflictelor, dezvoltarea personală armonioasă. Programul, pe numele său ″Liderii Mileniului Trei″, a devenit în timp o Şcoală de Valori şi Caractere şi este, pentru liceenii care au împlinit 16 ani, o Şcoală de Joburi şi Networking, oferindu-le acestora oportunitatea de a practica meseria de trainer. De şapte ani ţin cursuri practice de formare de leadership cu profesori, directori, inspectori şi lideri sindicali din învăţământul preuniversitar, în cadrul cărora studiile de caz sunt, de fapt, proiecte de transformare a Şcolii ca sistem. În fine, din 2004, prin intervenţii în presă – articole şi interviuri în ziare, la radio sau diverse televiziuni – am pus în discuţia publică o viziune a transformării sistemului educaţional, sub numele de ″Şcoala pe bune″. În cuvinte serioase (necruţător de serioase!) Şcoala pe bune înseamnă, în fond, o Şcoală AUTENTICĂ, adică o Şcoală care, înainte de orice, CULTIVĂ VALORI, iar apoi FOLOSEŞTE şi PLACE. Valorile la care mă raportez eu sunt: încrederea; onestitatea; competenţa; performanţa; curajul acţiunii civice.


Şi îmi pasă de Şcoală. Pe bune.



IV. Cum adică, garantat Vanghelie?!... Faci mişto de noi?!... Cum îţi permiţi, domnule?!...


Nu fac mişto deloc. Uite-aşa: